X
تبلیغات
رایتل

.:| مرمت آثار و ابنیه تاریخی |:.

- Historic Building Reparation

دکتر کامیلو بویتو (آرشیتکت)

Camillo Boito

 

 Read more to go and do not forget to comment

 

 کامیلو بویتو (متولد 30 اکتبر 1836 ، وفات 28 ژوئن 1914 میلادی ) یکی از مفاخر ایتالیا است که در رشته های مهندسی معمار ، رمان نویسی ، منتقد هنری و مورخ هنری فعالیت می نمود .

بویتو در رم متولد شد . او فرزند یک نقاش مینیاتور ایتالیایی بود . او تحصیلات خود را از پادوا (Padua) آغاز کرد و سپس در رشته معماری مدرسه هنرهای زیبای ونیز آن را تکمیل نمود . در طول این مدت از محضر استادان زیادی بهره جست که از آنجمله می توان به استنس سلواتیکو (معمار پیرو هنر و معماری قرون وسطی) اشاره نمود . رشته معماری را در دانشکده هنرهای زیبا ونیز تا سال 1856 میلادی ادامه داد و سپس به زادگاه خود نقل مکان نمود . او در سالهای عمر خود بناهای تاریخی و قدیمی بسیاری را مرمت نمود .  

 

   جان راسکین   دوک اوگن وایولت

 

 بویتو سعی نمود تا دیدگاه مخالفان معاصر خود را در امر مرمت تغییر دهد و آنها را با این مقوله آشتی دهد ، بویژه کسانی مانند ؛ دوک اوگن وایولت (Eugene Viollet-le- Duc) و جان راسکین (John Ruskin) . نظر و ایده او در رابطه با مرمت ، در سال 1883 میلادی در سومین کنفرانس معماران و مهندسین رم بعنوان سندی برای اجرا ، با نام پرایمرا کارتا یا منشور مرمت ارائه شد . توسط این منشور ، باید 8 مورد مهم جهت مرمت در بناهای تاریخی مد نظر قرار گیرد :

1-      تفکیک نمودن سبک و شکل بناهای تاریخی یا قدیمی با بناهای جدید

2-      تفکیک نمودن مصالح و متریال بناهای تاریخی یا قدیمی با بناهای جدید

3-      جلوگیری از نفوذ و انتقال فرم ها و عناصر جدید به بناهای تاریخی

4-      برپایی نمایشگاهی در محل بنا ، از قطعات و المانهایی که در دوره مرمت کشف یا بعلت فرسودگی حذف شده اند

5-      نصب کتیبه و تابلویی جهت معرفی و پیشینه بنا

6-      نصب تابلویی جهت نشان دادن پروسه مرمت در بنا

7-      تهیه گزارش مصور از مراحل مختلف مرمت و نگهداری و نمایش آنها برای عموم در محل بنا

8-      جانمایی و مشخص نمودن بصری در قسمتهای مرمت شده

دغدغه اصلی بویتو در مرمت ، حفظ اصالت مواد اولیه در شرایط خودشان بود . در عین حال قصد داشت از  نظر علمی نیز نگرشی به پیشرفت و ارتقاء مرمت داشته باشد . بالاخره اصول بویتو پذیرفته شد و این قانون جدید در مرمت بناهای تاریخی ، در چندین کشور جهان پذیرفته شد . از معروفترین آثاری که توسط بویتو یا نظریه اش مرمت شده اند می توان به بناهای زیر اشاره نمود :

1-      برج و کلیسای سانتا ماریا ا دوناتو (Santi Maria e Donato) در مورانو 

 

کلیسای سانتا ماریا ا دوناتو 

 

2-      پورتا تیکینس (Porta Ticinese) در میلان ، بین سالهای 1856 تا 1858 میلادی 

 

پورتا تیکینس 

 

3-      کلیسای معروف سنت آنتونی (Saint Anthony) در پادوا ، سال 1899 میلادی  

 

کلیسا سنت آنتونی

 

 سایر طرح های معماری او عبارتند از ؛ بیمارستان گالارات (Gallarate Hospital) در گالارات ایتالیا و مدرسه ای در میلان . از معروفترین ساختمانهایش در میلان می توان به کازا دی ریپوسو اشاره نمود که در سال 1895 تا 1899 میلادی ساخته شد . این ساختمان بنا به درخواست آهنگسازی بنام جوزپه وردی بعنوان استراحتگاهی برای آهنگسازان ساخته شد و البته بنای یادبودی برای خود او نیز شد و جسدش را در زیرزمین خانه به خاک سپردند .

در اوایل سال 1900 میلادی ، بویتو کمکهای شایانی به تکمیل تر شدن قوانین مرمت در بناهای تاریخی ایتالیا نمود . بویتو در سال 1914 میلادی در میلان درگذشت . 

 

 

 

 کتابهای بویتو

بویتو چندین داستان کوتاه نیز نگاشته است که عبارتند از : ترس روانی ، شب کریسمس ، وسواس زنا با محارم و مرده ها که شباهت های قابل توجهی با برنیس اثر ادگار آلن پو داشت . در سال 1889 میلادی تحت تاثیر جو پیرامون خود ، رمان کوتاهی را بنام سنسو (Senso) نوشت که محتوای آن تشویش انحطاط جنسی است . در سال 1954 ، این داستان فراوش نشدنی توسط کارگردان ایتالیایی ، لوچیو ویسکونتی (Luchino Visconti) بر روی صفحه نمایش قرار گرفت و سپس در سال 2002 نیز توسط تینتو براس (Tinto Brass) شد . 

 

لوچینو ویسکونتی

 

تینتو براس 

 

داستان دیگر وی ، اون کورپو (Un Corpo) بود که این داستان نیز درباره فساد جنسی و تمایل به مردگان است و امروزه آن را به آهنگساز یونانی گویوس خارلامپوس (Kharalampos Goyos) نسبت داده اند . بهتر است در اینجا اشاره ای نیز به برادر جوانتر بویتو بنام آریگو بویتو  (Arrigo Boito) نماییم ، او جزء یکی از بهترین شاعران ، آهنگسازان و نویسندگان اپرا بوده است . 

 

آریگو بویتو 

 

در اینجا توضیحات کوتاهی درباره برخی از داستانهای بویتو داده می شود :

1-      سنسو (Senso)  یا احساس : 

 

        جلد کتاب سنسو                

 

سنسو اولین و معروفترین آثار بویتو است . داستان از نگاه کردن آلبوم عکس توسط دختری زیبا بنام لیویا آغاز می شود . احساس پوچی و غرور مفرط می کند ، دلسرد شده و به کینه جویی می اندیشد از عاشقی بی وفا ، سربازی خوش قیافه و احمق ، حتی اگر به مردن چند نفر بیانجامد ... محکمی وقایع داستان و موفقیت بسیار شگفت انگیز او در رساندن موضوعات پیرامون ماجرای لیویا که مانند مجسمه یک زن افسونگر نمایش داده شده است ، بسیار خیره کننده است .  

 

صحنه ای از فیلم سنسو 

 

 

 

2-      بدن (جسد) (A Body) :

داستان زیبا و ترسناکی که به تساوی تشابهات بین مرگ و زندگی ، هنر و علم و عشق و فلسفه علمی می پردازد . این اثر همچنین کنایه زیرکانه ای دارد به هنرمندانی که با تقلید از کار دیگران بالا می روند . این داستان ، داستان مرد جوانی است که قصد دارد زیبایی ، سرور و سرزندگی عشقش را در نقاشی اش نشان دهد و در گیریهایی که بخاطر عشق با دانشمندی که از آن زن خوشش می آید ، دارد .  

 

3-      شب کریسمس(Christmas Eve) :

این داستان انحراف مرد جوانی است که بخاطر مرگ خواهر مقدسش مایوس و ناامید شده است ، کسی که به او احساسات شدیدی داشته است . شبیه او را در مغازه ای ، دختری که شاگرد آنجا است را می بیند . اورا اغفال و گمراه می کند ... طبیعی است که این ماجرا پایانی دهشت بار و رسواکننده خواهد داشت . 

 

4-      وده رترو ، ساتانا (Vade Retro, Satana)     :

اخلاقیات فاسد ، سوژهای تکراری برای نویسندگان . در این داستان اعمال خوب یک کشیش جوان و وارسته را در برابر جامعه ای که فقط به پول و لذت بردن می اندیشند ، نشان می دهد . 

 

5-      لکه خاکستری(The Grey Blotch) :

داستان مردی است که بوسیله لکه خاکستری ای که در چشم دارد دائم در عذاب می باشد . این لکه زمانی بوجود می آید که او دختری که دوستش دارد را از خود می راند . زمانی که دختر را اغفال می کند و بعد از رفع تمایلات جنسی ، او را از خود می راند و دختر می میرد ... سوژه اصلی داستان جدال وجدان یک مرد با فساد درونی اش است که به شکل لکه ای در دید او نمایان می شود .  

 

6-      گردنبد بودا (Buddha’s Collar)   :

داستانی خنده دار درباره مرد جوان احمقی که با یک زن فاحشه ازدواج می کند ، بی اطلاع از اینکه او آدم متقلب و رسوایی است . هنگامی که بوسیله آن زن گزیده می شود و تلاشی که آن بیچاره برای نگهداری خودش می کند .   

 

 

نوشته: محسن ده بزرگی و علی سخن پرداز سال ۱۳۸۸

تاریخ ارسال: 1389/01/05 ساعت 10:56 ق.ظ | نویسنده: m. d | چاپ مطلب 1 نظر