.:| هنر، معماری و مرمت  ابنیه تاریخی |:.

.:| هنر، معماری و مرمت ابنیه تاریخی |:.

Eskan ara Ltd. co (M.D)-------------- Art, Architecture & Historic Building Reparation
.:| هنر، معماری و مرمت  ابنیه تاریخی |:.

.:| هنر، معماری و مرمت ابنیه تاریخی |:.

Eskan ara Ltd. co (M.D)-------------- Art, Architecture & Historic Building Reparation

پل جوادیه سبکی جدید در پل سازی ایران


Javadiyeh Bridge
 پل جوادیه سبکی جدید در پل سازی در ایران


شهردار تهران در پایان عملیات برداشتن پایه های موقت پل جدید جوادیه و انتقال وزن پل به کابلها از مراحل آماده سازی این پل در آستانه بهره برداری بازدید کرد و این سازه را از افتخارات مهندسی متخصصان ایرانی دانست.

دکتر محمد باقر قالیباف روز گذشته از نزدیک در جریان فعالیت های انجام گرفته و عملیات نهایی این سازه برای بهره برداری قرار گرفت . به گفته دست اندرکاران اجرای این پروژه پس از بازدید شهردار تهران از پل جدید جوادیه، عملیات پایانی روکش آسفالت عرشه این پل انجام شد . شهردار تهران پس از بازدید از پل جدید جوادیه اظهار داشت: این پل یکی از بهترین و مهمترین پروژه های کشورمان است که هفته آینده به بهره برداری می رسد. وی افزود: پل جوادیه یکی از زیباترین پل هاست که به جهت طراحی و اجرا از جمله افتخارات مهندسی متخصصان ایرانی است به گونه ای که اجرای آن باعث شده تا هم اکنون کارشناسان سه کشور دیگر ضمن بازدید از آن علاقه مند به اجرای چنین پروژه ای در کشورهای خودشان به دست متخصصان ایرانی شده اند.

براساس این گزارش عملیات برداشتن پایه های موقت این پل طی سه شب گذشته به پایان رسید و آزمایشها و کنترلهای به عمل آمده نشان داد که انتقال وزن پل به کابلها براساس برنامه و طبق پیش بینیها انجام شده است. در جریان این بازدید عیسی شریفی قائم مقام شهردار تهران و معاون امور مناطق، دکتر مازیار حسینی معاون فنی وعمرانی شهرداری تهران و تنی چند از مدیران شهرداری و شهرداران مناطق تهران نیز حضور داشتند و از نزدیک در جریان روند اجرای پروژه های بزرگ و مهم عمرانی شهر تهران قرار گرفتند.

کارشناس و عضو جامعه معماران ایران با بیان اینکه با افتتاح پل جدید جوادیه شاهد معرفی سمبل معماری و طراحی نوین در پل های شهر تهران خواهیم بود، تصریح کرد: با ساخته شدن این پل بخشی از مشکلات عمده ساکنان جنوب تهران در زمینه حمل و نقل شهری برطرف می شود و نمای ورودی تهران نیز با المانی مدرن تعریف می شود. سعید سادات نیا با اشاره به بین‌المللی بودن ایستگاه راه آهنی که در حریم پل جوادیه قرار گرفته، اظهار داشت: با توجه به اهمیت ایستگاه راه آهن، طراحی این پل به ‌گونه‌ای انجام شده که بتواند به‌عنوان نماد و سمبل شهری و حمل و نقل ریلی مطرح شود، برای همین در طراحی این پل از سوزن قطار الهام گرفته شده است. وی افزود: در کلانشهرهایی مانند تهران که مشکلات ترافیکی زیادی در خیابان‌ها و شریان‌های اصلی و فرعی شهری دارد، نیاز به ساخت این گونه پل‌ها بیشتر احساس می‌شود، برای همین است که ساخت این سازه‌ها که از نوعی معماری و طراحی نوین الهام گرفته ضروری بوده است. به گفته وی با در نظر گرفتن بزرگی مقیاس و قرارداشتن پل جوادیه در موقعیت حساس مکانی و به ویژه نقاط پر تردد، این سازه به‌عنوان یک عنصر شهری مهم شناخته می شود و در آینده شاهد تأثیر‌گذاری آن در تمام ابعاد مدیریت شهری خواهیم بود. سادات نیا با اشاره به اینکه در سال های گذشته آن طور که باید بعد زیبایی در ساخت برخی المان های شهری در اولویت نخست طراحی قرار نگرفته، خاطر نشان کرد: سازه های شهری که با رعایت پارمترها و نکات فنی و تکنیکی ساخته می شوند و از زیبایی‌ مناسب شهری نیز برخور دارند، تأثیر‌گذاری بیشتری بر محیط پیرامون خود دارند. کارشناس جامعه معماران ایران تصریح کرد: بازنگری در طراحی و معماری برخی از پل‌های در دست ساخت بیش از گذشته احساس می شود و باید در الویت نخست ساخت و سازهای شهری قرار بگیرد.


جزئیات طرح پل جوادیه

 پلی با ۳۳هزار پیچ، یادگاری برای جنوب شهر
این پل یکی از فنی‌ترین پل‌های کشور بوده و قرار است به‌صورت نماد جنوب پایتخت درآید؛ نمادی که معاون فنی عمرانی شهرداری تهران معتقد است به این محدوده هویت می‌بخشد و البته با دیگر برنامه‌ریزی‌هایی که برای عمران این محدوده صورت گرفته از نظر اجتماعی و فرهنگی نیز رونق خواهد گرفت. این روزها پل جدید جوادیه بر فراز خطوط فولادین آهن شکل کامل تری به‌خود گرفته و آخرین مراحل اجرا را می‌گذراند.
این پل که عنوان زیباترین پل خاورمیانه را یدک می‌کشد، یکی از فنی‌ترین پل‌های کشور نیز بوده و قرار است به‌صورت نماد جنوب پایتخت درآید؛ نمادی که معاون فنی عمرانی شهرداری تهران معتقد است به این محدوده هویت می‌بخشد و البته با دیگر برنامه‌ریزی‌هایی که برای عمران این محدوده صورت گرفته از نظر اجتماعی و فرهنگی نیز رونق خواهد گرفت. این پل که زیبایی آن با نصب کابل‌ها پدیدار شده، بیش از ۹۵درصد پیشرفت فیزیکی داشته و مطابق برنامه زمان‌بندی تا اواخر شهریور تمامی عملیات عمرانی در آن به اتمام می‌رسد.
براساس آخرین گزارش‌ها از فرایند اجرای این پروژه، در حال حاضر مهم‌ترین عملیات اجرایی که در آن صورت می‌گیرد مربوط به نصب کابل‌ها، بوده که از یک شرکت اروپایی خریداری شده و مقاومت بالایی دارد و به موازات نصب کابل‌ها عملیات لکه‌گیری انجام می‌شود. این در حالی است که روز گذشته مرحله آخر آسفالت آن به جز عرشه و دسترسی‌ها به اتمام رسید. مجریان طرح در مورد روند کار در پل جدید جوادیه که در ساخت آن از ۳۳هزار پیچ استفاده شده، می‌گویند: در حال حاضر نصب کابل‌ها مهم‌ترین عملیات اجرایی است که صورت می‌گیرد و به موازات آن فضای سبز در رفیوژ میانی تکمیل و قوس، لکه‌گیری می‌شود. این عملیات اجرایی و دیگر فعالیت‌ها توسط ۲۵۰کارگر و مهندس در ۳ شیفت کاری انجام می‌شود و شهردار تهران اخیرا اعلام کرده مهرماه آن را به بهره‌برداری می‌رساند.

یکی از مهم‌ترین پارامترها در هر پروژه عمرانی، طراحی آن است که این موضوع در مورد پل جدید جوادیه با دقت نظر همراه بوده، به طوری که به‌علت واقع شدن پل بر فراز خطوط فولادین آهن و کاربری آن برای راه آهن از نماد و نمونه‌ای از ریل و راه آهن در طراحی آن الهام گرفته شده است که تناسب خاصی با راه‌آهن را به‌وجود می‌آورد.
مجریان پروژه می‌گویند: در طراحی پل جدید جوادیه از سوزن قطار الهام گرفته‌اند و بر این اساس ۲۱۰متر طول داشته، ۲ پل دسترسی شمالی و جنوبی و دهانه‌هایی با متراژ متغیر۳۵ تا ۶۰متر دارد. به این صورت که متراژ باندها و دهانه مطابق با سوزن قطار در متراژهای متغیر محاسبه شده و از دیدگاه کارشناسان عمران، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پل تناسب طرح آن با محیط اطراف است که زیبایی آن را دوچندان می‌کند. مطابق طرح پل اصلی جوادیه ۱۲۶متر است و پل دسترسی شمالی ۶۰متر طول و ۳۰متر عرض دارد که این متراژ در پل دسترسی جنوبی به ۳۵متر طول و ۶/۲۵ الی ۳۰متر عرض می‌رسد و محاسبات دقیق این متراژها در اجرا طرحی به شکل سوزن قطار به‌وجود می‌آورد.

ایمنی: مقاومت در برابر زلزله ۱۰ریشتری

مسئولان اجرایی فنی عمرانی مدیریت شهری بر این باورند که در اجرای پروژه پل جوادیه، ایمنی یکی دیگر از پارامترهایی بوده که مورد توجه قرار گرفته و با توجه به حساسیت پل‌های کابلی، تمامی جوانب را درنظر گرفته‌اند. مازیار حسینی، معاون فنی عمرانی شهرداری تهران با تأکید بر این نکته که ایمنی در پل جوادیه به موازات دیگر پارامترها رعایت شده، می‌گوید: در پل جوادیه از ضربه‌گیرهای هیدرو‌دینامیک استفاده شده که ارتعاشات زلزله را دفع می‌کند. او می‌افزاید: پل جوادیه توان استقامت در زلزله ۱۰‌ریشتری را داشته و یکی از ویژگی‌های بارز آن ایمنی بالا در برابر لرزه‌های شدید است که در این ارتباط ۸ لرزه‌گیر با ظرفیت ۲هزار تن‌ در پل نصب شده است.
براساس صحبت‌های این مقام مسئول در حوزه فنی عمرانی، ۴‌لرزه‌گیر در عرشه شرقی و ۴‌لرزه‌گیر در عرشه غربی نصب شده و عرض باکس‌ها ۱۲‌متر است که هر یک از آنها از ۴‌سلول تشکیل شده که بتواند پیوستگی خود را حفظ کند. مهندسان این بخش از پروژه معتقدند: ظرفیت هر لرزه‌گیر ۲۵۰‌تن است که در مجموع ۲هزار تن را تحت کنترل خود خواهد داشت؛ به‌طوری که در لرزه شدید این لرزه‌گیرها به کار می‌افتند و لرزش را به کول‌ها انتقال می‌دهند. همچنین در زمانی که بار دو عرشه با یکدیگر مساوی و متعادل نباشد، این لرزه‌گیرها به کمک آنتی آبلیگت که وظیفه حفظ و ایجاد تعادل را در ۲سوی عرشه دارد، بار پل را همخوان می‌کند. البته مطابق صحبت‌های معاون فنی عمرانی شهرداری تهران پل جوادیه در برابر باد نیز مقاومت بالایی داشته و امکان آسیب و خرابی کابل‌ها در برابر باد وجود ندارد. حسینی در این ارتباط به پلی در سانفرانسیسکو اشاره می‌کند و می‌گوید: پل‌های کابلی می‌توانند در برابر باد آسیب‌پذیر باشند و در یک نمونه در سانفرانسیکو پلی در برابر باد تخریب شد که ما با توجه به این مسئله سعی کردیم از کابل‌هایی با مقاومت بالا استفاده کنیم؛ به‌گونه‌ای که هیچ خطری از این حیث آن را تهدید نمی‌کند.

کابل‌هایی با مقاومت بالا

به موازات صحبت‌های معاون فنی عمرانی شهرداری تهران، محسن فکور مطلق، جانشین مدیر پروژه پل جوادیه مسائلی چند را درخصوص کابل‌های پل جدید جوادیه که از یک شرکت اروپایی خریداری شده و این روزها در حال نصب هستند، مطرح می‌کند. او می‌گوید: تعداد کابل‌های پل جوادیه ۱۲‌عدد بوده که به ارتفاع ۶ تا ۳۰‌متر به عرشه ۱۲۶‌متری این سازه متصل شده است‌ و ۱۸‌هزار تن بار را کنترل می‌کند. او می‌افزاید: به‌دلیل متغیر بودن ارتفاع، کابل‌ها به ۳تیپ متفاوت ۱۹‌رشته ، ۳۷‌رشته و ۶۱‌رشته‌ای تقسیم شده‌اند که هر کدام توان تحمل متفاوت بار پل را به‌خود اختصاص می‌دهند و به‌صورت جداگانه از توان حمل بالایی برخوردار بوده و از ۲۵۰ تا ۸۵۰‌تن بار را تحمل می‌کنند. بنابراین کابل‌ها که عنوان زیباترین پل خاورمیانه را به پل جدید جوادیه می‌دهند از مقاومت بالایی برخوردار بوده و به قول معاون فنی عمرانی شهری از نظر معماری اهمیت این سازه را دوچندان می‌سازند.
نورپردازی با انرژی خورشید

یکی دیگر از ویژگی‌های پل جدید جوادیه نورپردازی آن است که به گفته مسئولان فنی عمرانی از انرژی خورشید تأمین شده است. علی اصغر مونسان، مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران در این ارتباط می‌گوید: تمامی انرژی مورد نیاز روشنایی و نورپردازی پل جوادیه با استفاده از انرژی باد و خورشید تأمین می‌شود و نورپردازی و محوطه‌سازی‌ پل جوادیه مانند سازه این پل، دارای زیبایی خاصی است. او در توضیح این نوع نورپردازی می‌افزاید: در سیستم روشنایی پل، از چراغ‌های LED با لنزهای جدید استفاده شده است، این چراغ‌ها به جای یک نقطه کانونی، دارای ۹۶‌نقطه کانونی هستند و مصرف انرژی الکتریکی را از ۱۵‌کیلووات به ۴/۲‌کیلو وات کاهش می‌دهند همچنین تمام سایه‌های ایجادشده بین ۲ منبع نور از بین می‌رود. علاوه بر این پرژکتورهای RGB با لنزهای مخصوص نیز در نورپردازی سازه اصلی و زیر عرشه به کار گرفته می‌شوند، این پرژکتورها تنوع رنگی در حدود ۱۶‌میلیون رنگ در سازه و زیر عرشه ایجاد می‌کنند.

عمر: ۱۵۰ تا ۲۰۰‌سال

با توجه به مصالح و تأسیساتی که در پل جدید جوادیه به کار گرفته شده مسئولان فنی عمرانی و مهندسان این حوزه پیش‌بینی می‌کنند این پل بین ۱۵۰ تا ۲۰۰‌سال عمر کرده و هزینه‌های مرمت آن بسیار پایین باشد. مازیار حسینی، معاون فنی عمرانی در این ارتباط می‌گوید: این سازه تا ۱۵۰‌ سال عمر مفید داشته و با توجه به نوع و جنس مصالحی که در آن استفاده شده هزینه‌های تعمیر- که همواره هزینه‌های بالایی نیز هستند- در این پل کم خواهد بود و با توجه به اینکه تمام اصول ایمنی، فنی، مهندسی در آن رعایت شده بر این باور هستم که پل جوادیه فعالیت مدیریت شهری در این دوره را ماندگار خواهد کرد.
بر این اساس زیباترین، تنها ویژگی پل جدید جوادیه نبوده و این پل از نظر اصول مهندسی جزو فنی‌ترین پل‌هاست که مجریان آن تأکید می‌کنند در احداث پل فنون را فدای سرعت نکرده‌اند. یکی از مجریان پروژه د‌ر این ارتباط می‌گوید: در اجرای پروژه سعی کرده‌ایم اصول و فنون مهندسی را به‌طور کامل رعایت کنیم و پل علاوه بر اینکه زیباترین پل خاورمیانه باشد و به‌عنوان نمادی در جنوب شهر نیازهای راه‌آهن را مرتفع سازد، فنی‌ترین هم بوده و می‌تواند برای سال‌های طولانی مورد استفاده قرار گیرد.
او معتقد است: حساسیت و دقت در اجرای پروژه منحصر به ساخت پل نبوده و در انتخاب مصالح و تأسیسات آن نیز دقت لازم صورت گرفته است، به‌طوری‌که مصالح مورد استفاده در آن از مقاوم‌ترین نوع و جنس بوده و این پل تا ۲۰۰‌ سال هم عمر می‌کند؛ موضوعی که کارشناسان عمران بر آن صحه گذاشته و پل جوادیه را از فنی‌ترین پل‌هایی می‌دانند که به‌دلیل شاخصه‌های معماری و شهرسازی از زیبایی خاصی برخوردار بوده و می‌تواند به‌دلیل قرارگیری در مسیر راه‌آهن به‌عنوان یکی از نشانه‌ها و سمبل‌های شهر تهران مطرح شود.

 

 عکس هایی از مراحل تکمیل پل











نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد