.:| هنر، معماری و مرمت  ابنیه تاریخی |:.

.:| هنر، معماری و مرمت ابنیه تاریخی |:.

Eskan ara Ltd. co (M.D)-------------- Art, Architecture & Historic Building Reparation
.:| هنر، معماری و مرمت  ابنیه تاریخی |:.

.:| هنر، معماری و مرمت ابنیه تاریخی |:.

Eskan ara Ltd. co (M.D)-------------- Art, Architecture & Historic Building Reparation

مقاله: شناخت مولفه های تاثیرگذار بر دلبستگی احساسی به خانه


ایمان محبی (دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه آزاد بابل، مازندران، ایران)
وحید حیدر نتاج (استادیار معماری ، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران)


چکیده:

صاحبنظران روانشناسی محیطی عوامل تاثیرگذار متفاوتی را برای ایجاد دلبستگی به مکان معرفی کرده اند. از جمله این عوامل شاخصهای فیزیکی، اجتماعی، فرهنگی، تجربی و... هستند. یکی از موثرترین این عوامل، شاخص احساسی و عاطفی است. این مولفه هنگامی به وجود می آید که بین فرد و محیط رابطه عاطفی عمیقی به وجود می آید. این پژوهش به دنبال بررسی میزان تاثیر گذاری عوامل احساسی عاطفی و شاخصهای آن بر میزان دلبستگی به خانه های مسکونی در شهر تهران است. بدین منظور با انتخاب سه تیپ مسکونی ویلایی، آپارتمانی و واحدهای همسایگی در اقصی نقاط شهر تهران و بصورت تصادفی و با بهره گیری از پرسشنامه ای محقق ساز، این مسئله در شهر تهران مورد سنجش قرار گرفت. پرسشنامه مشتمل بر تعدادی پرسش بسته با طیف لیکرت و تعدادی سوال باز برای اظهار نظر بیشتر مشارکت کنندگان بود. آلفای کرونباخ این پرسشنامه عدد 2912 بوده که حاکی از پایایی و روایی مناسب پرسشنامه است. پرسشنامه های مذکور با کمک نرم افزار AMOS مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از آن بوده که در حوزه دلبستگی احساسی مورد نظر در این پژوهش حس خوشایند تنها بودن در خانه و حس آرامش در خانه آنها مهمترین عامل های دلبستگی به خانه است. و برای زنان مهمترین عوامل احساسی که موجب دلبستگی به خانه می شود تاثیرگذاری آنها بر محیط خانه و خانواده است.
 

 

 این مقاله به فرمت PDF و دارای 7 صفحه بوده و قابل خریداری است. شما می توانید با پرداخت 15,000 ریال و به وسیله یکی از روش های زیر اقدام نموده و آن را ظرف حداکثر 5 ساعت در ایمیل و واتساپ خود دریافت نمایید:

1- مبلغ را به کارت شماره 6037997475227782 نزد بانک ملی واریز کرده و رسید پرداخت را از طریق واتساپ به شماره 09303628919 ارسال نمایید.
2- مبلغ را به کارت شماره 6037997475227782 نزد بانک ملی واریز کرده و رسید پرداخت را از طریق ایمیل memarjoon@gmail.com ارسال نمایید.


توجه: شماره موبایل و آدرس ایمیل خود را نیز جهت دریافت فایل با رسید پرداخت ارسال کنید.




 

 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد