غیاث الدین ابوالفتح عمر خیام (439- 517 هجری قمری) بنابر شواهد موجود، خیام در سال 439 ه.ق در نیشابور، شهری که به آن عشق میورزید و بخش مهمی از ایام عمرش را در آن گذارند، به دنیا آمده است. دوران کودکی و نوجوانی وی کاملا مشخص نیست. ولی بطور قطع او مطالعات خود در زمینهی علوم معمول آن روز را، در نیشابور سپری کرده است.
خیام پس از کسب علوم و معارف عصر خویش، رهسپار سمرقند گشت و در این شهر مورد توجه امیر "قرخانیان شمس الملک نصربن ابراهیم" قرار گرفت و رسالهی معروف خود درباره جبر را نیز در همین زمان به رشته تحریر در آورد. خیام سپس عازم اصفهان شد و به خدمت "ملکشاه سلجوقی" درآمد و به اصلاح تقویم ایرانی و بنای رصدخانهای در اصفهان همت گماشت.
پس از روی کار آمدن سلطان "سنجر سلجوقی"، حکیم عمر خیام که در زمرهی ندمای خاص سلطان ملکشاه بود، به خدمت وی درآمد و حتی سلطان را که دچار آبله سختی شده بود، معالجه کرد. ولی سنجر هیچگاه نظر مساعدی نسبت به خیام نداشت. از این روی وی مدتی کوتاه پس از بر تخت نشستن سلطان سنجر به زادگاه خویش نیشابور بازگشت و باقیماندهی عمرش را در این شهر به انزوا و گوشهنشینی گذارند.
خیام در سال 517 ه.ق چشم از جهان فرو بست. وی را در زادگاهش نیشابور به خاک سپردند. آرامگاه این شاعـر بزرگ و ریاضی دان مشهور ایرانی، در باغـی در نـیشابور است.
در فاصلهی شانزده سال آخر عمر، ظاهرا به مطالعه و تدریس مشغول بوده و بویژه کتابهای فلسفی ابوعلی سینا، که او را استاد خود میدانسته است. حتی وی یکی از خطبههای معروف ابن سینا در باب یگانگی خداوند متعال را نیز از عربی به فارسی برگردانده است.
حکیم عمر خیام اگرچه بیشتر به عنوان شاعری رباعی سرا شهره گشته است، ولی وی در واقع فیلسوف و ریاضیدانی بزرگ بود که در طول عمر دراز خویش، کشفیات مهمی در ریاضیات و نجوم انجام داد.
بزرگترین فعالیت نجومی حکیم عمر خیام، محاسبه و تعیین جدول موسوم به "تقویم جلالی" بود که در سال 476 ه.ق به دستور سلطان "جلال الدین ملکشاه سلجوقی" مأمور انجام آن گشت و به همراهی گروهی از دانشمندان، مطالعاتی درخصوص تأسیس رصدخانهای بزرگ انجام داد.
خیام در فلسفه دارای بینش ژرفی بود و معتقدات دینی خود را نیز با همین بینش مورد بررسی قرار میداد. بعضی از دانشمندان معتقدند برخی از عقاید فلسفی خیام همچون شک دربارهی وجود خدا و جهان دیگر و بقای روح و قیامت، ذهن این فیلسوف را از یقین مذهبی باز میداشت و لذا در دورهی حیات خویش مورد تنفر و حتی تکفیر فقها و علماء بود.
با وجود اینکه شهرت فعلی خیام بیشتر به سبب اشعار زیبا و عرفانی او بویژه رباعیات منسوب به وی است، ولی ظاهرا حکیم، وقت بسیار کمی را صرف سرایش شعر و شاعری نموده است. اشعاری که از وی برجای مانده است، بیشتر در قالب رباعی و بصورت دو بیتیهایی ساده و کوتاه است که بدور از هرگونه فضل فروشی و تلاش برای لفاظی، عمیقترین اندیشهها و معانی فلسفی متفکری بزرگ و وارسته را در مقابل اسرار عظیم آفرینش به تصویر کشیده است. مضمون عمده اشعار منسوب به خیام همچون عقاید فلسفی وی توجه به مرگ و فنا، شک و حیرت، افسوس از گذر عمر و... است.
مهمترین کتابهای حکیم خیام عبارت است از:
رسالهای در جبر و مقابله . رساله فی شرح ما اشکل من مصادرات اقلیدس . رسالهای در وجود . رسالهای در کون و تکلوین . الجواب عن ثلاث مسایل . الضیاءالعقلی . کتاب زیج ملکشاهی. رساله نوروزنامه، که در آن پیدایش نوروز و نحوه برگزاری جشنهای این عید بزرگ باستانی را در دربار شاهان در دوره پیش از اسلام توضیح داده است.
زهره مرتجی
سلام
وبلاگتون عالیه (مخصوصا مطالبت)
دانلود رایگان جدیدترین و جذاب ترین فیلمها و عکسهای سیاسی - آموزشی - مذهبی - طنز و... به همراه سرگرمی
همه و همه در
www.clip90.blogfa.com
www.clip90.tk
در ضمن این وبلاگ هر روز بروز رسانی میشه و میتونید جدیدترین کلیپها و عکسها رو دانلود کنید.
اگر از این وبلاگ بازدید کردید حتما نظرات با ارزشتون رو ثبت کنید
موفق باشید
همچنین میتوانید بر روی بنر مسابقه وبلاگ برتر ماه در این وبلاگ کلیک کنید و در این مسابقه شرکت کنید.