Ali Asghar Tajvidi
1. دریافت دیپلم افتخار «مینیاتور» نگارگری ایرانی از Art Addiction Sweden در سال 2002.
2. دریافت لوح افتخار و جایزه ویژه بخاطر تابلو «نوروز در تخت جمشید» از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 1376.
3. دارای نشان درجه 1 هنرمندی از سازمان میراث فرهنگی کشور در سال 1384.
4. تدریس در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران در سالهای 1363-1362
5. تدریس در دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز و آموزشکده فنی و حرفهای دختران شیراز
6. شرکت در نمایشگاههای نگارگری ایرانی: پاریس، مسقط، عشقآباد، استکهلم، موزه هنرهای معاصر تهران، فرهنگسرای نیاوران و همچنین نمایشگاههای صنایع دستی شیراز، همدان، تبریز و...
7. چاپ دو آلبوم نگارگری ایرانی و تصویر نگاری دیوان حافظ و همچنین همکاری با فرهنگستان هنر در تصویرنگاری شاهنامه فردوسیعلی اصغر تجویدی پیرامون هنر نگارگری می گوید: نگارگری هنری ملی و اصیل است
"مینیاتورهمواره به شاخه ای از نقاشی تعلق داشته و از دیرباز در خدمت شعر و ادبیات بوده و با ادبیات پیوند عمیقی داشته است. در واقع نگارگری همواره با مضامین ملی مورد استفاده قرار می گرفته است."
"نگارگری ایرانی همواره سیالی مخصوص به خود را داشته و آن بعدنمایی که در آثار اروپایی ها وجود دارد در نگارگری یافت نمی شود. به این ترتیب اگر قواعد صحیحی در این هنر رعایت شود می توان از نگارگری در اشکال نو استفاده کرد. منتهی همان طور که اشاره کردم مشروط به اینکه المان های موجود در قالب های نگارگری گنجانده شوند. یعنی نمی توان از عناصر غیرایرانی در نگارگری استفاده کرد. زیرا نگارگری باید در چارچوب های سنتی ارائه شود."
"پیدایش هنر نو در قرن بیستم و بی توجهی هنرمندان که روی آوردن به نگارگری را برابر واپسگرایی می دانند در این امر بی تاثیر نبوده است. در حالی که هنر نگارگری ماندگار است و اصالت های سنتی و ملی خود را حفظ کرده است. نگارگری اصولا وابسته به مطالعه، اندیشه و ریاضت است و جوانان امروز با شتابزدگی قصد دارند به این حیطه دست یابند. شناخت نگارگری در درجه اول به شناخت فرهنگ برمی گردد.
Ali Asghar Tajvidi was born in 1327 (Shamsi) in Fassa. He finished his elmentery educations there and went to Tehran to continue his studies.
In 1352m he began to study visual Arts in University of fine Arts in Tehran. In 1356 he graduated, attaining the first rate in position.
From his very childhood, he loved arts. His source of creativity at first was the beautiful nature. He, at first, began on drawing.
After getting experience in the field of painting, he faced Miniature, Iranian authentic painting and did his best in mastering this field. During his studies, he benefited the presence of the great artisian of the time, Mahmoud Farshchian.
Beside this, Tajvidi got experience in other fields such as oil painting and music. His aquanntance with the history of arts has had alive effect in his vast vision to standardize his system, and caused his to employ his skills for the Iranian favorit painting-Miniature.
Tajvidi works have been derived from Iranian traditional culture, history and literature.
Besides selecting literal and historical motifs, he has benefited from relgious subject matters, as well and has attempted some of his work.
While he has paid attention to pure traditional meaning of his art; by promoting normal moulds and creating new systems, he has employed expansibility of Iranian painting to express artistic thoughts anb goals.
Tajvidi has already taken part in several personal anb public exibitions such as public exibition of contemporary museum of arts and Niavaran culture gallery in Tehran and University of Shiraz exibition and Vessal Art Gallery in Shiraz and has been succesfull in all of them.
گالری آثار استاد :
منبع : www.tajvidiart.com